Boganmeldelse – Tanya Nagar: The New Street Photographer’s Manifesto

Tanya Nagar (kendt som Tanya-N) har skrevet en bog. Og den er charmerende, smart … og banal.

tanya_billedeThe New Street Photographer’s Manifesto er en smart bog. Den handler om street fotografi – det er smart. Den har afrundede hjørner(!) – det er smart. En stor del af bogen handler om gamle filmkameraer – det er virkelig smart. Faktisk er det lidt en hipster-fotobog som Tanya Nagar har skrevet. Men det skal nu ikke diskvalificere den fuldstændig.

Den er inddelt i 6 dele:

1. Street Photography
    Her forklares hvad street photography er, og den historiske baggrund for det
  2. Where and what to shoot
    Hvor skal man fotografere, og hvordan skal man forholde sig til det?
  3. Seize the moment
    Komposition af fotografiet, eksponeringstrekant, dybdeskarphed og lovgivning
  4. Equipment
    Forskellige kameraer og tilbehør
  5. Digital processing
    Om efterbehandling
  6. Showcase
    Præsentation af 11 street fotografer

“OK, det vidste jeg godt”-råd

I del 1 og 2 er der en del råd af typen “husk at smile, hvis folk opdager at du fotograferer dem”, “øv dig i at skyde fotografier fra hoften for at være diskret” og “stor blændeåbning giver lav dybdeskarphed”. For størstedelen af læserne her vil det være råd i kategorien: “ok, det vidste jeg godt”. I del 3 kommer der endda en masse som fortæller om eksponeringstrekant, blænde, lukkertid og ISO. Temmelig banalt, men på en eller anden måde er det ok. Bogen forklarer den fotografiske eksponering ganske udemærket, og for dem som ikke har styr på det er det vigtig viden for at kunne bruge kameraet ordentligt (se evt. vores serie om eksponering, hvis du gerne vil lære mere om det). Det her er en grundbog i street fotografi og indeholder gode og valide råd. Den er lavet til alle som interesserer sig for fotografi, og det afspejles i bogen.

Der hvor bogen begynder at blive lidt for hipsteragtig for min smag er i del 4, hvor det handler om udstyr. For det virker ærlig talt sært på mig, at en så stor del af dette kapitel handler om filmkameraer, filmtyper og om de smarte effekter man kan få ved at bruge film som har overskredet holdbarhedsdatoen. For ja, det er stadigt lidt hipt at skyde på film, men det bliver bare svært for mig at finde ud af, hvem bogen er rettet mod. Hvis du ikke har styr på den basale fotografiske eksponering er det måske ikke nu, at du skal til at rode med C-41 fremkalder og den slags. Men måske er det bare mig, som har et lidt anstrengt forhold til den form for nostalgi når det kommer fra en, der beskriver sig selv som “20 something”. Hun har næppe fotograferet på et tidspunkt, hvor film var det dominerende fotografiske medie. Men nok om det.

Der hvor bogen virkelig kommer til sin ret er til gengæld i den sidste del “showcase”. Her præsenteres vi for 11 fotografer og ser deres arbejde. Hver af disse præsentationer indeholder en kort beskrivelse af fotografen, og så en dybdegående beskrivelse af tankerne og processerne bag et enkelt billede fra hver. Her er der virkelig noget at hente, og pludselig handler det ikke om teknik, der ellers har domineret bogen. Det afsnit måtte godt være meget længere. Faktisk måtte det godt have udgjort størstedelen af bogen, gået endnu mere i dybden og have handlet om flere fotografer.

Men det gør det bare desværre ikke …