De 12 juletips – #12: Kopier, kopier, kopier

På den tolvte dag i julen fotografikurser mig gav – de store mestre
et panorama
tre billeder sammen
husk billeddybden
læs manualen
kend objektivet
en fast brændvidde
– fem store brag –
stå tidligt op
læg dig ned
fjern farverne
og fyld billedrammen helt ud

Vi er kommet til slutningen på de 12 juletips – og vi slutter på den store klinge. Vi slutter med de helt store mestre.

Noget af det allersværeste for mange fritidsfotografer (og også mange professionelle fotografer) er at finde inspiration, og finde en måde at bryde ud af at have det samme billedsprog hele tiden. I sidste ende er det et spørgsmål om at lære at se.

Mit sidste tip kunne opsummeres som “fake it till you make it”. Find nogle af de store fotografiske mestre, se på deres billeder og forsøg at kopiere det de har gjort. Analyser billederne for at se hvordan de er lyslagt, hvor kameraet har stået, hvilken brændvidde der er brugt, hvilket blændetal, hvilken setting etc.

Når man går i gang med den øvelse opdager man, hvor mange ting man skal gøre anderledes i sit fotografi for at kunne fotografere som en anden. Og det er helt sikkert at resultatet ikke bliver det helt samme. Det behøver det heller ikke at blive. Det vigtige er at du går igang med en proces, hvor du lægger mærke til hvordan billedet er lavet, og hvor du bliver bevidst om hvor mange (og hvilke) valg en fotograf har måtte tage før billedet var som det skulle være.

Find en du kan lide

Kernen i dette tip er måske faktisk at du overhovedet begynder at se på andre fotografers billeder. Prøv at finde fotografer, hvis arbejde du virkelig kan lide. Som har taget billeder der ligner det du gerne vil kunne tage.

Hvis du f.eks. gerne vil tage portrætter så se på en mand som Arnold Newman (video med nogle af hans billeder herunder). Læg mærke til hvordan han bruger hele billedrammen, overraskende vinkler og dramatisk lys til at lave sine portrætter.

Søg på nettet, brug Wikipedia til at søge på forskellige genrer eller gå på biblioteket og se på fotobøger. Find nogen du kan lide og som du kan kopiere. Og kast dig så ud i det. Det er både sjovere, og sværere, end man skulle tro.

Dette var det sidste i fotografikurser.dk ‘s serie af juletips. Det betyder bestemt ikke at der ikke kommer flere tips her på sitet, men bare at denne serie slutter her. Og ja – du kan faktisk synge alle vores tips på melodien til “De 12 juledage”. Så kan du også huske dem når du er ude og fotografere.

Jeg håber du har haft gavn af serien – og at du vil blive ved med at komme ind på fotografikurser.dk og følge med her. Vi har mange muligheder for at du kan have mere med os at gøre:

  • Kom på vores kurser – se forsiden for at se de aktuelle
  • Lyt til vores Podcast – og abonner på den på iTunes
  • Se vores YouTube-videoer – og abonner på vores kanal
  • Følg os på Google+
  • Giv os et like på Facebook
  • Abonner på vores nyhedsbrev (udfyld formularen på forsiden)
  • Deltag på vores fotowalks (de bliver annonceret på Google+, Facebook og i nyhedsbrevet)
Tagged on: ,