De 12 juletips – #2: Sort / hvid

På den anden dag i julen Fotografikurser mig gav – fjern farverne
og fyld billedrammen helt ud

Vi fortsætter serien med de tolv juletips – i dag med et temmelig farveløst tip.

SONY DSCDet handler om sort/hvid og hvorfor man skal give det en chance nogen gange. For sort/hvid er ikke bare fravær af farver. Det flytter fokus fra farverne til andre dele af motivet og kompositionen. Derfor skal vi være bevidste om sort/hvid som et virkemiddel. Det er et af de redskaber som vi skal have i tasken, og som giver os nogle muligheder som fotografer.

Det er et skridt i vores udvikling som fotografer – den som starter med et lille kompaktkamera der tager alle beslutninger for os, og som ender med at tage kameraet over på manuel og blive bevidste om hvad vi fotograferer og hvordan vi gør det. Den bevidste fotograf tager bevidste beslutninger. Og en af dem kan handle om at fotografere i sort/hvid.

Når vi fotograferer i sort/hvis så får vi automatisk et forøget fokus på struktur og på kontraster. Det bliver spillet mellem lyst og mørkt som dominerer – og ikke spillet mellem kontrastfarver, som vi ellers er vant til. Lys og skygge får øget betydning når vi begynder at fotografere i sort/hvid, og det bliver andre motiver som fungerer.

Øvelse

Brug en dag på at fotografere i sort/hvid – og gør det på en måde som du ikke kan fortryde. I “gamle dage” – altså dengang man brugte film – kunne man ikke ombestemme sig midt i det hele. Hvis der var en sort/hvid-film i kameraet så var billederne i sort/hvid. Det måtte man forholde sig til og acceptere.

I dag kan vi altid ombestemme os. Men hvis du virkelig vil dykke ned i hvad sort/hvid kan, og hvilke muligheder og begrænsninger det giver dig, så prøv at indstille dit kamera til at skyde i JPG, og vælg så et af de sort/hvid programmer som helt sikkert er indbygget. Det betyder nemlig også at det billede du ser bag på kameraet er i sort/hvid, og det betyder at du kommer til at “tænke i sort/hvid”.

Hvis du er lidt en tøsedreng så kan du evt. vælge at skyde RAW+JPG og indstille kameraet på sort/hvid. For så vil du nemlig få en sort/hvid JPG – og stadig have en RAW-fil i farver som du kan arbejde med efterfølgende. Så kan du også eksperimentere med forskellige sort/hvid konverteringer, og se hvilken forskel det gør på dine billeder.

Husk at du kan følge Fotografikurser.dk på Facebook og Google+, hvor du også kan stille spørgsmål