De 12 juletips – #7: Objektivets “sweet spot”

På den syvende dag i julen fotografikurser mig gav – kend objektivet
en fast brændvidde
fem store brag
stå tidligt op
læg dig ned
fjern farverne
og fyld billedrammen helt ud

I går opfordrede jeg til at vi lærte objektivets begrænsninger at kende i form af brændvidde. At vi brugte tid på at lære det at kende, og vide hvordan det påvirker vores måde at komponere billeder på. I dag handler det om at finde det blændetal som er allermest skarpt.

Det her tip er for dig som gerne vil være helt sikker på at dine billeder er så skarpe som de kan være. For det er sådan med objektiver at de ikke er lige skarpe i spændvidden af blændeåbninger. Og det er forskelligt fra objektiv til objektiv, hvor det er allerskarpest.

For det meste vælger du blændetal fordi du enten vil opnå noget særligt, f.eks. lav eller høj dybdskarphed, eller fordi du gerne vil lukke mere lys ind. Men der er også fotografiske situationer hvor dybdeskarpheden ikke betyder det store, og hvor der er lys nok. Der er det godt at kende objektivets “sweet spot”.

For at teste mit 50mm f1.4 objektiv lavede jeg en uhyre simpel opstilling med en bog, i det her tilfælde Corbijns fremragende bog med billeder af Tom Waits, kameraet på et stativ og ikke så meget andet. Så satte jeg kameraet på ISO 100 og valgte blændeprioritet. Så nu kunne jeg styre blænden og lade kameraet styre lukkertiden. For at undgå kamerarystelser satte jeg selvudløser på 2 sekunder … jeg kunne også have anvendt en fjernudløser.

corbijn-3142

Og så skød jeg løs. For ikke at få alt for mange billeder valgte jeg at tage et billede ved hvert hele blændetrin. Så altså f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16 og f/22 – i alt ni billeder. Jeg hentede derefter billederne ind i Lightroom og valgte et meget tæt udsnit (det udgør under 10% af billedfladen) som jeg så sammenlignede. I galleriet herunder ses det (klik på billederne for at se dem helt tæt på). Jeg har bevidst valgt et udsnit med store kontraster så det er helt tydeligt.

Hvis man sammenligner f/1.4 med f/8 er det klart at se. f/8 er skarpere end f/1.4. Mere interessant er det måske at sammenligne f/8 med f.eks. f/16. For der er f/8 også skarpest. Når jeg ser de ni billeder igennem er min konklusion af det her objektiv er allerskarpest ved f/5.6 eller f/8. Det er dets “sweet spot”.

Den viden kan jeg bruge når jeg f.eks. skal lave portrætter med flash, hvor dybdeskarpheden er af sekundær betydning. Så vil jeg med det her objektiv vælge f/8 for at få det så skarpt som overhovedet muligt.

Husk at du kan følge Fotografikurser.dk på Facebook og Google+, hvor du også kan stille spørgsmål.