De 12 juletips – #9: Komponer i dybden

På den niende dag i julen fotografikurser mig gav – husk billeddybden
læs manualen
kend objektivet
en fast brændvidde
fem store brag
stå tidligt op
læg dig ned
fjern farverne
og fyld billedrammen helt ud

Når vi fotograferer så omdanner vi den tredimensionelle virkelighed til en todimensionel billedflade. Men det betyder ikke at vi ikke skal huske at have dybde i billedet.

susanne-20111111-_DSC7273-EditDet niende af mine fototips handler om at komponere i dybden. At tænke i at vise det tredimensionelle rum som billedet er taget i. Det skaber nemlig langt mere interessante billeder.

I første omgang er det ganske enkelt et spørgsmål om at være bevidst om baggrunden. Ofte er vi så fokuserede på selve hovedmotivet, at vi glemmer at tænke på hvad der er i baggrunden – eller i mellemgrunden for den sags skyld.

Det kan som i billedet her i artiklen handle om at få baggrunden på så lang afstand at den bliver uskarp – det kræver at man ikke placerer motivet lige op af en mur, men at der er fysisk afstand mellem forgrund og baggrund. Det kan også handle om at skabe et billede, hvor baggrunden er med til at fortælle historien. At billedet altså har en høj dybdeskarphed, men at der er tænkt over alle planerne i billedfladen så forgrund, mellemgrund og baggrund spiller sammen.

Der er to grunde til dette. Det første handler om at undgå distraktioner. Baggrunden må ikke ødelægge billedet ved at dominere over motivet. Det er samme pointe som jeg forfulgte i tip #1 om at fylde billedfladen ud. At der ikke må være noget i billedet som ikke bidrager til det samlede fotografi. Hvis der er så skal det helst skæres væk for at skabe et stærkere billede.

Men omvendt kan man gøre meget ved at bruge baggrunden til at skabe kontekst. At få den til at spille sammen med hovedmotivet og gengive rummet omkring, og bag, dit motiv. Så komponerer du både i billedfladen og i dybden.