Guide til eksponering 2 – ISO

Så lægger vi fra land med anden del af serien om eksponering – og denne gang handler det om ISO. Dette er anden del af serien om eksponering – første del finder du her, hvor du møder en introduktion til eksponeringsbegrebet.

iso_billedeFør vi fik digitale kameraer var ISO noget der var bestemt af filmen – og forresten hed ASA. I dag har vi erstattet filmen med en sensor, og måden vi ændrer ISO på er ved at skrue på kameraet fremfor at skifte filmen som man ville have gjort tidligere. Men begrebet dækker over det samme – nemlig lysfølsomheden.

Når vi skruer op for ISO så skruer vi elektronisk op for signalet fra sensoren, og gør dermed sensoren mere følsom overfor lys. Hver gang vi fordobler ISO så fordobler vi følsomheden – så 200 er dobbelt så følsomt som 100, 400 dobbelt så følsomt som 200 og så videre.

Problemet med at skrue op for ISO er, at vi så også skruer op for støjen. Så vi bliver altså i stand til at tage billeder når der er mindre lys, men til gengæld får vi mere støj i billedet. Hvor meget afhænger i høj grad af kameraet, kontrastforholdene etc. Så det handler om at finde din egen personlige grænse. Hvad kan du leve med af støj før du mener det ødelægger dit billede. Tag billeder af samme motiv ved 100, 200, 400, 800, 1600 og 3200 ISO (og gerne højere endnu) og sammenlign dem på computeren. Hvornår er der for meget støj?

Når du så har fundet den grænse kan du bruge den som udgangspunkt. Mit råd er at undgå Auto-ISO. Simpelthen fordi du mister kontrollen. Sæt istedet ISO efter forholdene. Hvor meget lys er der, og hvor hurtig lukkertid har du brug for. Fotograferer du udendørs i høj sol er ISO 100 eller 200 formentlig godt. Overskyet – så skru op på 200 eller 400. Indendørs? Så kan du hurtigt få brug for 800 eller højere.

Se videoen herunder for at lære mere om ISO.

Følg med i næste del af serien, der kommer til at handle om lukkertiden. Og husk at følge Fotografikurser på Facebook, hvis du vil have besked når der kommer nye artikler, videoer, podcasts og kurser. Se vores kursusoversigt på forsiden, for at finde flere muligheder for at blive klogere på fotografiet.

Kommentarer (Google+)

Powered by Google+ Comments