Guide til eksponering 3 – Lukkertid

Vi fortsætter med det andet ben i eksponeringstrekanten, og denne gang handler det om lukkerhastigheden. Dette er tredje del af serien om eksponering. Find de tidligere episoder her.

Lange lukkertider kan også give effekter

Lange lukkertider kan også give effekter

Lukkerhastigheden er den tid som sensoren bliver udsat for lys. Inde i kameraet er der et lille “gardin” som går til side, og dermed lader lyset fra objektivet ramme sensoren. Jo længere tid lyset rammer, jo mere lys til sensoren naturligvis opfange. Så jo mindre lys der er på det motiv vi forsøger at fotografere, jo længere lukkertid får du brug for.

Ulempen ved høje lukkerhastigheder er, at der er en risiko for uskarphed, sløring og rystede billeder. Hvis motivet du fotograferer bevæger sig er du nød til at være oppe på en lukkerhastighed der er hurtig nok til at kunne fryse bevægelsen. Det afhænger af motivets hastighed, hvor hurtig en lukkertid du skal op på, men hvis du f.eks. fotograferer sport kan det meget hurtigt blive nødvendigt med 1/250-sekund, 1/500-sekund eller sågar en 1/1000-sekund. Det er lukkerhastigheder som kræver meget lys, fordi der er så kort tid, hvor lyset rammer sensoren.

I forhold til rystede billeder så er problemet der din evne til at holde kameraet stille. Min tommelfingerregel er, at du ved normale brændvidder og en god håndstilling kan håndholde ned til 1/60. Det er bestemt ikke garanteret at dit billede bliver uden rystelser ved den hastighed, men under normale omstændigheder skulle det kunne lade sig gøre. Men vil du være sikker skal du op over 1/125, og gerne op på 1/200 sekund. Bruger du teleobjektiver, 200mm, 300mm eller højere, skal din lukkerhastighed også være hurtigere for at du kan håndholde. Fordi rystelser bliver forstærket af de lange brændvidder.

Løsningen på dette problem kan derfor være et stativ som eliminerer kamerarystelserne. Så behøver du kun at spekulere på motivets bevægelse, hvilket elminerer en af kilderne til uskarpe billeder.

Se videoen herunder for at lære mere om lukkertid.

Følg med i sidste del af serien, der kommer til at handle om kameraets programmer. Og husk at følge Fotografikurser på Facebook, hvis du vil have besked når der kommer nye artikler, videoer, podcasts og kurser. Se vores kursusoversigt på forsiden, for at finde flere muligheder for at blive klogere på fotografiet.

Kommentarer (Google+)

Powered by Google+ Comments