Guide til eksponering 4 – Blænden

Eksponeringstrekanten udgøres af ISO, lukkertid og blænde. I dette afsnit af “Guide til eksponering” kaster vi os over det tredje element, nemlig blænden. De forudgående afsnit af guiden kan du finde her.

blaende-08408Blænden er det hul i objektivet som lyset kommer ind igennem. Jo større hul der er, jo mere lys strømmer der ind – og dermed eksponeres sensoren for mere lys. Det har indflydelse på de andre elementer i eksponeringstrekanten (mere om det senere).

Blænden angives som en brøk efter formlen f/x, hvor x angiver størrelsen på blændeåbningen. En stor blændeåbning angives af et lille tal efter f/ – altså er f/2 en STØRRE blændeåbning end f/2.8, og f/2.8 er en STØRRE blændeåbning end f/5.6. Det lyder ikke særlig logisk, og selvom der er en matematisk forklaring, så er det heller ikke særlig logisk. Men det er sådan noget man skal lære, og når man først har forstået det så bliver ens fotografiske liv meget meget lettere.

Man taler ofte om “blændetrin” som er en række af blændeåbninger, hvor hvert trin på stigen lukker halvt så meget lys ind. Blændetrinene er, med største blændeåbning (og dermed mest lys) først:

  • f/1.4
  • f/2
  • f/2.8
  • f/4
  • f/5.6
  • f/8
  • f/11
  • f/16
  • f/22
Stor blændeåbning (i dette eksemple f/1.4) giver lav dybdeskarphed

Stor blændeåbning (i dette eksempel f/1.4) giver lav dybdeskarphed

Som sagt – for hvert trin halveres mængden af lys. Går vi den anden vej så fordobles mængden. Det betyder at f/4 lukker dobbelt så meget lys ind som f/5.6, f/2.8 lukker dobbelt så meget lys ind som f/4, f/2 lukker dobbelt så meget lys ind som f/2.8 og f/1.4 lukker dobbelt så meget lys ind som f/2. Det betyder dermed også, at f/1.4 lukker 16 gange så meget lys ind.

Det har indflydelse på eksponeringen. For det betyder at sensoren bliver udsat for samme lysmængde, altså samme eksponering, på ISO 200, f/1.4 og 1/250 sek. som den bliver på ISO 200, f/5.6 og 1/15 sek. Det er helt reelt forskellen mellem at kunne håndholde eller være nød til at bruge stativ.

Men blænden er mere end det. For blænden har også indflydelse på et af de allervigtigste æstetiske valg – nemlig dybeskarpheden. Jo større blænde (altså lavt “x” – f.eks. f/2 eller f/1.4) jo lavere dybdeskarphed. Så hvis man gerne vil lave de der billeder, hvor baggrunden er ude af fokus – så skal man have fat på et objektiv med en stor blændeåbning. Det kan f.eks. være den billige 50mm f/1.8, som kan give store kreative muligheder. Men det kommer an på, hvad man skal fotografere. Hvis man primært fotograferer landskaber, hvor stor dybdeskarphed er ønsket, så er der ingen grund til at investere i objektiver med stor blændeåbning. Vælg det værktøj der passer til det du vil lave.

Se mere om blænden i videoen herunder

Følg med i næste del af serien, der kommer til at handle om blænde. Og husk at følge Fotografikurser på Facebook, hvis du vil have besked når der kommer nye artikler, videoer, podcasts og kurser. Se vores kursusoversigt på forsiden, for at finde flere muligheder for at blive klogere på fotografiet.

Kommentarer (Google+)

Powered by Google+ Comments