Seks tips der gør dig fotografisk sommerklar

Liste over ting som næsten alle tager med når de skal rejse: penge, pas, sygesikringsbevis, solcreme … kamera. Alle tager billeder når de er ude og rejse – gør dig selv den tjeneste at tage lidt bedre billeder i år. Her finder du seks tips fra fotografikurser.dk som kan forberede dig til sommeren.

1. Lad være med at købe nyt kamera 2 dage før rejsen

Hvis du går og drømmer om et nyt kamera, og du føler at du har behovet – så køb det. Lad være med at vente til 2 dage før du står i lufthavnen. Et nyt kamera kræver lidt tid at lære. Det er virkelig ærgerligt at gå rundt i 14 dage i Vietnam, og tage billeder med de forkerte indstillinger fordi du ikke har haft tid til at læse manualen (og ja – det er en god ide at læse manualen) og lære kameraet at kende.

Overvej først og fremmest om du overhovedet har brug for et nyt kamera. 90% af alle kameraer er bedre end 90% af alle fotografer. Lad være med at købe et nyt kamera i forhåbning om, at det alene gør dig til en bedre fotograf. Det er sandsynligt, at det kamera du har allerede er helt fint. Hold fast på det og brug hellere pengene på andre ting. På et kursus eller på objektiver. Eller på begge dele.

ferie fotos London Ann Malmgren _MG_0551

2. Tænk over dine objektiver

Hvis du absolut skal bruge penge, så brug dem hellere på objektiver end på kameraer. Har du et systemkamera eller et spejlreflekskamera er den største forbedring du kan købe dig til formentlig et bedre objektiv.

Lad os sige det ligeud. Langt de fleste af de “kit-objektiver” som bliver medleveret til spejlrefleks og systemkameraer er …. knap så gode. De kan godt fokusere lyset på sensoren, men de er ikke specielt skarpe og de er ikke specielt lysstærke. Så overvej hvad det er du vil fotografere, og køb et (eller flere) objektiver som passer til det. Hvis du skal et sted hen hvor du forventer at skulle fotografere landskaber – så er det sikkert en god ide med et vidvinkelobjektiv. Vil du tage billeder af blomster skal du overveje en makro.

Et af de objektiver som jeg virkelig vil anbefale dig er den berømte “hurtige 50er”. Et 50mm objektiv med en største blændeåbning på enten f/1.8 eller f/1.4. Så får du et virkelig lysstærkt objektiv, som gør dig i stand til at tage billeder om aftenen, indendørs og mange andre steder, hvor du tidligere har skulle bruge blitz eller har fået virkelig støjfyldte og grimme billeder. Og sådan en hurtig 50er med blænde f/1.8 kan fås under 1000 kroner. Men køb også det i god tid så du lærer at bruge det.

www.AnnMalmgren.dk

3. Tænk over hvordan du pakker

Hvis du er en af dem som allerede har investeret i flere objektiver og andet udstyr så tænk over hvordan du pakker det. Hvis du skal på storbyferie i Paris så bliver du meget hurtig træt af at slæbe rundt på en fotorygsæk på 10 kg. hele dagen. Og kameraudstyr der ligger i hotellets boks tager ikke gode billeder. Så overvej hvad du kan slæbe rundt på, og planlæg din oppakning derefter. Ha en god taske eller en solid kamerarem som gør det muligt for dig at tage det med rundt. Evt. en taske der ikke skriger “fototaske“, og dermed kan friste svage sjæle. (Jeg kender flere der har brugt en pusletaske / bletaske … de bliver sjældent stjålet).

www.AnnMalmgren.dk

4. Tag billeder hver dag fra nu af

Øvelse gør mester, og den bedste måde at blive bedre til at fotografere er at tage en masse billeder. Der er stadig nogle måneder til sommerferien, og det er et godt tidspunkt at begynde træningen. Så pak dit kamera i den taske som du gider have med rundt. Tag det med hver eneste dag og gør dig det til en vane at fotografere hver dag. Så vil du opdage, at dine evner stiger eksponentielt frem til sommerferien.

Der er to faser i denne øvelse:

  1. Du lærer kameraet at kende. Dit kamera skal føles bekendt. Du skal vide hvor knapperne sidder og føle at det blive en naturlig forlængelse af din arm. Når det rigtige motiv opstår skal du ikke blive forsinket fordi du ikke kan betjene kameraet ordentligt
  2. Du lærer at se efter motiver. Når du beslutter dig for at fotografere hver eneste dag så skærper du din visuelle opmærksomhed og begynder at se lys, skygge, motiver, strukturer og kompositioner. Det kommer helt af sig selv når du beslutter dig for at tænke over fotografiet.

www.AnnMalmgren.dk

5. Planlæg hvad du vil gøre med billederne

Læg en plan på forhånd, hvor du bestemmer dig for hvad du vil bruge feriebillederne til. Skal du lave en lille film / slideshow? Skal de hænge på væggen? Eller skal du lave en fotobog? Det sidste kan være en rigtig god ide, da det giver dig en plan for, hvad du skal fotografere. Det giver dig et formål med fotografiet.

Lav en fotobog der fortæller historien om turen. Fra afrejsen til hjemkomsten. Sørg for at planlægge at få alle de vigtige øjeblikke med – og alle de små detaljer. Tag billeder af mad, skilte, sights, de mennesker du rejser med og de mennesker du møder undervejs. Når du så kommer hjem så sæt dig ned med alle billederne og få lavet en bog over turen. Det vil helt sikkert være noget som dem der var med på rejsen vil være glade for. Og du undgår, at dine billeder kommer til at ligge på harddisken uden at blive brugt til noget.

ferie fotos Ann Malmgren _MG_4507

6. Tag på Fotografisk Grundkursus med Fotografikurser

Hvis du virkelig vil være klar til at fotografere i sommerferien så afholder vi hos fotografikurser vores Fotografisk Grundkursus .

På kurserne lærer du alt det grundlæggende, som du har brug for at vide for at kunne tage bedre billeder. Du lærer hvordan du betjener dit kamera. Du får viden om hvordan eksponerer billederne rigtigt, og hvordan du indstiller blænde, lukkertid og ISO. Du bliver i stand til at tage skarpe billeder, og kendskab til at komponere dine billeder bedre. Der er mulighed for at stille spørgsmål og der er masser af praktiske øvelser. Kurset er er til alle som har lyst til at lære at fotografere, og du bliver undervist af to professionelle fotografer. Vi lover at du kommer til at gå derfra med mod på at skabe bedre fotografi.

Kommentarer (Google+)

Powered by Google+ Comments