De 12 juletips – #5: Fotografer fyrværkeri

På den femte dag i julen fotografikurser mig gav – fem store brag
stå tidligt op
læg dig ned
fjern farverne
og fyld billedrammen helt ud

Nytåret nærmer sig med stormskridt, og det lægger op til en disciplin som er uhyre udfordrende for mange fotografer. Nemlig fyrværkerifotografi. Men det er faktisk ikke SÅ svært.

Fyrværkeri_MG_0541 logoDet ser ud til at blive forrygende fyrværkerivejr nytårsaften – tørvejr, næsten ingen vind og en klar himmel. Det bliver endda ikke super koldt, så hvis der er et år man skal prøve at fotografere fyrværkeri, så er det 2013.

Forberedelser

Det er en god ide at lave nogle forberedelser før det store nytårsbrag går løs. Det handler om at tage ud på lidt research (helst før solopgang eller efter solnedgang) og se om man kan finde et godt sted at stå.

Du skal lede efter et sted hvor du har udsigt ud over himlen, men også gerne et sted hvor der er lidt “kontekst”. Hvis du skal fotografere fyrværkeriet ud over en by så skal du stå et sted hvor du kan se byen. Og det skal være et sted hvor du kan stå med dit stativ uden at folk støder ind i dig, eller du bare generer dine omgivelser for meget.

Fyrværkeri fylder meget på himlen så du skal lidt væk. Det er uhyre svært at fotografere fyrværkeri der foregår lige foran dig, så sørg for at finde et sted hvor du står på rimelig afstand af affyringen. Det er så, forresten, også bedst for din sikkerhed.

Når du så alligevel står der, så prøv at lave et par prøveskud. Altså uden fyrværkeriet. Dette gælder især hvis du forsøger at få kontekst med til billedet. For her kan du begynde at skyde dig ind på, hvilken eksponering du skal arbejde med for at få lidt lys fra byen med. Sørg dog for at der ikke er gadelamper tæt på dig i billedet. De vil blive overeksponeret når du har de lange lukkertider. Så der skal være rimelig mørkt der, hvor dit kamera står.

For at gøre livet nemmere for dig selv så skal du bruge et vidvinkelobjektiv. Som nævnt før er det rigtig svært at frame fyrværkeri, så det at du kan få et stort areal af himlen med er vigtigt. Og manuel fokus indstillet på uendelig.

Eksponering

2 fyrværkeri nytår_MG_0484logoSom allerede nævnt kommer du til at skulle bruge stativ for at fotografere fyrværkeri, og meget gerne et solidt et af slagsen. For det her handler om lange lukkertider.

Vi starter med ISO – for det er nemt. Den skal være lav. Den skal ned på dit kameras “naturlige ISO” – det er for de fleste af os 100 ISO, og for Nikon (i hvert tilfælde nogle Nikon-kameraer) 200. Grunden til at den skal være så lav er, at høj ISO giver mere støj, og det gør lange eksponeringer også. Så når vi forstærker støjen fra en lang eksponering med at bruge en høj ISO så får vi ganske enkelt ganske meget støj. Det er ikke godt.

Blændetallet skal vi have op på en f/8 eller f/11 eller noget i den stil. Her skal du prøve at skyde dig lidt ind, men blændeåbningen skal være lille nok til at tillade en lang eksponering uden at det bliver overeksponeret. Samtidig skal der komme lys nok ind til at lyset fra huse også kommer med. Desuden giver det en høj dybdeskarphed, så du ikke skal tænke så meget på det.

Og så er vi ved det sidste ben i eksponeringstrekanten – nemlig lukkertiden. Og det er her det bliver svært, men lukkertider omkring 10 sekunder plejer at give gode resultater. Det kan være en fordel at sætte kameraet på bulb og så bruge en fjernudløser til det. Så trykker du på knappen når du hører braget, og holder den nede indtil fyrværkeriet er væk. Derefter kan du hurtigt se bag på kameraet, og så justere lidt. Er billedet for lyst så luk blænden yderligere ned. Er det for mørkt så åben den en smule op (eller hold knappen inde længere). Fyrværkeri er virkelig udforudsigeligt på det punkt, så et vist niveau af held vil være involveret. Men du forøger dine chancer betydeligt ved at følge de her råd.

Så opsummeret kort:

  • Kamera på stativ
  • Vidvinkelobjektiv (gerne 17mm eller lign)
  • Manuel fokus på uendelig
  • Fjernudløser til at styre lukkertiden
  • Laveste naturlige ISO – formentlig ISO 100 eller 200
  • Blænde f/8 eller f/11
  • Lukkertid ca. 10 sekunder

Godt nytår – Husk at du kan følge Fotografikurser.dk på Facebook og Google+, hvor du også kan stille spørgsmål